۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۱, یکشنبه
کودکان از همه جای جهان برای کودکان ژاپنی پیام همبستگی می فرستند.


یونسکو، پروژه ای را برای اعلام همدردی با کودکان ژاپنی آسیب دیده از زلزله و سونامی ترتیب داده است. پروژه، Kizuna نام دارد. واژه‌ای که در زبان ژاپنی، همبستگی معنا می‌شود. یونسکو از کودکان جهان خواسته تا پیامی کوچک بر روی یک کارت پستال یا یک نقاشی برای اعلام همبستگی با کودکان آسیب دیده ژاپنی بنویسند یا بکشند و برای آن‌ها بفرستند.

سونامی وحشتناک روز ۱۱ مارس که شمال شرقی ژاپن را درهم کوبید، بیشتر از ۷هزار مدرسه را ویران کرد. یک حادثه بسیار غم انگیز آن روز این بود که بیشتر از ۷۰ درصد دانش آموزان یک مدرسه، جان خود را به هیولای سونامی سپردند و با آن رفتند. ۳۰ درصد بازمانده دانش آموزان این مدرسه و کودکان دیگری که در این ناحیه زندگی می‌کنند، همگی به شدت غمزده‌اند و دچار آسیب روانی شده اند.

بسیاری از این کودکان همه چیز خود را، از پدر و مادر، دوستان، خانه و مدرسه از دست داده‌اند. بسیاری هنوز در پناهگاه‌ها زندگی می‌کنند. در چنین شرایطی، فرستادن چند کلمه پیام امید و همبستگی و یا یک نقاشی با پیام دوستی، به آن‌ها نشان می‌دهد که فراموش نشده اند. ایرینا بوکوا، دبیرکل یونسکو در این باره می‌گوید: "باور ما این است که بازسازی، چه فیزیکی و چه روانی باید از آموزش، مدرسه، دانش آموزان و آموزگاران آغاز شود."

سندایی، شاخه فدراسیون ملی انجمن‌های یونسکو در ژاپن، این کارت ها و نقاشی‌ها را گردآوری می‌کند و آن‌ها را برای کودکان و آموزگاران ناحیه آسیب دیده از سونامی در ژاپن می‌فرستد. کودکان و آموزگارانی که علاقه مندند در این پروژه سهمی داشته باشند، باید پیام خود را به یکی از زبان‌های رسمی سازمان ملل، یعنی انگلیسی،‌عربی، روسی، فرانسوی، اسپانیایی و چینی بنویسند. پیام‌ها باید دارای نام، دختر یا پسر بودن، سن و نشانی فرد پیام دهنده باشند و روشن کند که دانش آموز است یا آموزگار.

پیام‌ها باید تا پیش از ۳۱ جولای (۹ مرداد ۹۰) به این نشانی فرستاده شوند:

Sendai UNESCO Association
1-2-2 Oomachi, Aoba-ku,
Sendai City, 980-0804 JAPAN
www.unesco.org